کد مطلب:30603 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

پاداش خانوادگی











در احادیث ذیل نمونه هائی از بستگی خویشاوندی كه زمینه رستگاری را فراهم می سازد آورده شده است.

1- «قال رسول الله (ص) ان الله تبارك و تعالی لرفع للرجل الدرجة فیقول انی لی هذه، فیقول بدعاء ولدك.» (روایت البزار از ابی هریره) خداوند عظیم الشان مقام آدمی را بالا می برد گفته شد ما از آنهائیم گفتند بلی به دعای فرزندت.

2- «قال رسول الله (ص) یقول الله بالولدان یوم القیامة ادخلوا الجنة فیقولون یا رب حتی یدخل آباؤنا و امهاتنا»، فیابون فیقول الله عزوجل «مالی اراهم مخطئین؟» ادخلو الجنة، فیقولون «یا رب آباؤنا» فیقول «ادخلو الجنه انتم و آباؤكم».

(روایت احمد از شرجبیل بن شفعه در رجال الصحیح).

روز قیامت خداوند متعال به فرزندان می فرماید اهل بهشت هستید بفرمائید، می گویند وارد نمی شویم تا اینكه پدر و مادرمان داخل شوند. به هر حال ابا می كنند. خداوند می فرماید مگر نمی بینید خطاكارند؟ شما وارد شوید. باز هم فرزندان می گویند خداوندا اولیاء ما هستند خداوند می فرماید باشد شما و اولیائتان وارد بهشت شوید. گوئی اینكه پدر و مادر در دنیا به نحوی ملكه فرزندان شده كه در آخرت هم به فكر آنها هستند و همین مسئله رحمت واسعه خداوند را موجب می گردد.

3- «فاذا وضعت بكل جرعه و بكل مصیبه حسنه....» از حضرت رسول اكرم (ص) سؤال شد بشارت مردانه بدهید، فرمودند چه كسی راضی می شود بین زن و مرد فرق بگذارد؟مثلا زنی كه به رضایت از شوهر خود حامله شده كه پاداش او همچون زن روزه دار است كه در راه خدا گام برداشته است. وقتی زایمان می كند برای هر جرعه شیری كه كودك می مكد حسنه و پاداش الهی منظور می شود. برای هر شبی كه مادر به صبح می رساند اجر و صواب هفتاد بنده آزاد كردن می برد. این روایت الطیرانی از انس در الاوسط و مجمع الزوائد و چند سند دیگر آمده است.

4- «قال رسول الله (ص) ان اول من یفتح باب الجنة الا انی اری امراه تبادرنی، فاقول لها، مالك و من انت فیقول انا امراة قعدت علی ایتام لی» (روایت ابویعلی از ابی هریره در مسند).

با آنكه من از اولین كسانی هستم كه بهشت را افتتاح می كنم با این حال زنانی را می بینم كه از من پیشی می جویند. وقتی سؤال می كنم خانم شما كه هستی می گوید من زنی هستم كه نشستم در خانه و یتیمان را پرورش دادم.